Sta op je eigen grond

Als mens jezelf  zijn en als jezelf ruimte in mogen nemen wordt in de contextuele theorie ook wel ‘op eigen grond staan’ genoemd. Sommige contextuele psychologische ervaringen laten zich goed vangen in een beeldspraak. Zie je het voor je, hoe jij op je eigen grond staat?

Lees meer

Boosheid is een signaal

Boosheid is een zogenaamde ‘signaalemotie’, je ervaart onrecht en dat voel je ergens in je lijf ook. Niet altijd bewust, en het gaat ook heel snel. Je kunt ineens woedend zijn! Soms voel je ergens in je lijf ook dat er iets gebeurt, en ‘groeit’ je boosheid, ken je dat?

Lees meer

Stil worden

Als het lukt om er dagelijks even tijd voor te nemen voel ik me er zo door opgeladen, en wat heb ik daar vaak behoefte aan, even stil staan en bijtanken. God zoeken, en in alle rust bij Hem zijn, alle gedachten en plannen loslaten en alleen maar ‘zijn’.

Lees meer

Vrij van moeten

Vaak is onze ruimte in beslag genomen door de dwang van het weekplanbord, de agenda, het ‘heilig moeten’….ik moet, ze verwachten van mij, het hoort zo dat… We voelen ons niet vrij, maar opgesloten, vastgeketend aan allerlei verwachtingen van anderen, en ook van onszelf…

Lees meer

De Bijbel lezen

Je wilt wel, maar het lukt vaak niet (zo lang).

Bijbellezen is inderdaad best lastig en het is heel goed te begrijpen dat je dat boek teleurgesteld weglegt wanneer je het toch een keer probeert.

Lees meer

Faalangst overwinnen

Iedereen heeft ze wel in zijn omgeving, mensen die wat stilletjes en onopgemerkt hun weg gaan, weinig vrienden, leven wat geisoleerd. Hun teruggetrokkenheid heeft te maken met de angst om te mislukken of niet geaccepteerd te worden.

Lees meer

Praten lucht op

Je geneert je dat je ‘het’ niet aankunt. Bijna iedereen heeft daar last van: schaamte over psychische problemen, want misschien vinden ze je daardoor wel minder geslaagd dan je graag laat geloven. Ons imago is ons heel dierbaar.

Lees meer

Wie ben ik eigenlijk

Veel mensen hebben moeite met hun eigenwaarde, jij misschien ook. Met je uiterlijk of wat je presteert. Te dik, te kort, veel te lang. Of je vind jezelf dom, of te verlegen, een slechte christen, een vervelende ouder.

Lees meer

De weg naar vergeving

Ook al verzekeren vrienden of bekenden, hulpverleners misschien wel, je: “nee, dat is onzin, je deed je best, je kon niet anders”. “Het is nu eenmaal zo gelopen, dat moet je loslaten, je hebt er toch spijt van?”.

Lees meer
nl_NLDutch